Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym uwielbiają naśladownictwo, przebieranki i wszelkiego rodzaju przedstawienia. Bez względu na to czy dziecko ma odwagę do prezentowania swoich talentów przed szerszym gronem, czy też robi to w zaciszu własnego domu przed rodzicami, recytowanie wierszyków wyuczonych w przedszkolu czy powtarzanie fragmentów bajek na głos jest dla maluchów jak najbardziej naturalne. Z tego też powodu to właśnie bajki, nawet te najbardziej klasyczne, stają się najczęstszą inspiracją dla nauczycieli tworzących scenariusze do różnego rodzaju teatrzyków i przedstawień z okazji dnia dziadków, apeli, dnia mamy czy pożegnania roku szkolnego. Dlaczego warto postawić na to, co dzieci już znają i w jaki sposób wykorzystać „oklepane” bajki w zupełnie nowatorski sposób?
Nie każde dziecko ma odwagę występowania przed szerszą publicznością, a wiele z nich wstydzi się nawet występów przed własnymi rówieśnikami. Konieczność nauki czegoś zupełnie nowego może okazać się dla takiego dziecka zbyt przytłaczająca i zwyczajnie trudna. Warto pamiętać przecież, że dzieci nie rozwijają się w takim samym tempie i scenariusz, który dla jednego okaże się łatwy, dla innego może być zupełnie oderwaną od rzeczywistości historią, której nie potrafi zapamiętać. W przypadku wykorzystywania znanych i lubianych bajek jako podstawy do scenariusza teatrzyku, dziecko ma szansę zanurzenia się w historii, którą doskonale zna. Choć wprowadzanie różnorodności w czytanych historiach jest jak najbardziej korzystne, każdy rodzic zdaje sobie sprawę z tego, że jeśli dziecko lubi jakąś bajkę, będzie prosiło o nią każdego dnia aż do znudzenia. Wykorzystanie jej w teatrzyku to prosty sposób by urozmaicić historię i przenieść ją na zupełnie nową płaszczyznę, a jednocześnie pozostać w pewnej strefie komfortu dziecka i przekonać je do otwarcia się na nowe wyzwania.
Scenariusze teatrzyków bazujące na znanych, klasycznych historiach wcale nie muszą oznaczać czytania książki słowo w słowo. Dzieci znają Czerwonego Kapturka, Kopciuszka czy Pinokia na pamięć i w ich wyobraźni bajki te mają znacznie głębszą i szerszą fabułę, niż ta przedstawiona na stronach książki. Warto wykorzystać to tworząc zupełnie nową interpretację doskonale znanej wszystkim treści. Poszerzanie bajki o nowe wydarzenia, przedstawianie postaci w niespotykany dotąd sposób czy przenoszenie fabuły do zupełnie innego środowiska może być zainicjowane przez same maluchy i wykorzystać ich pomysły w sposób, którego nigdy się nie spodziewały. Takie ożywienie historii stanie się nie tylko doskonałym sposobem rozwoju kreatywności i wyobraźni dzieci, ale też nauczy je, że tworzenie własnych historii wcale nie musi być trudne.
Klasyczne słuchowiska są doskonałym punktem wyjściowym dla stworzenia niepowtarzalnego scenariusza, który zainspiruje nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Bajki takie jak Czerwony Kapturek przekazane w formie nagrania audio, bez żadnych pomocy wizualnych są czymś zupełnie odmiennym od bajki, której towarzyszą obrazki i fotografie, ale niosą ze sobą tę samą lekcję. To właśnie na podstawie bajek słuchanych dzieci tworzą własną interpretację historii i mogą zrozumieć ją na własny sposób, a nie tak, jak sugerują im obrazki. Jednocześnie słuchowiska inicjują umiejętności zapamiętywania – dzieci uczą się dzięki nim znacznie szybciej, niż w przypadku rozpraszania się innymi bodźcami zewnętrznymi. Stworzone na ich podstawie scenariusze będą więc znacznie łatwiej zapamiętane i wyuczone, co zdejmie z dzieci stres przed zapomnieniem własnej kwestii.