Czy twoje dziecko często się potyka, traci równowagę, czy myli strony? Zrozumienie roli integracji sensorycznej może być kluczem do wsparcia jego rozwoju.
– Utrzymanie równowagi jest kluczową umiejętnością rozwojową u dzieci. Problemy z równowagą mogą się objawiać poprzez częste potykanie, przewracanie się, czy trudności w orientacji przestrzennej. Te kwestie często są pomijane, lecz mogą wskazywać na głębsze problemy z integracją sensoryczną – tłumaczy dyplomowana terapeutka Anna Marzec, która prowadzi gabinet integracji sensorycznej we Wrocławiu.
Integracja sensoryczna to proces, przez który mózg organizuje i interpretuje informacje zmysłowe, umożliwiając adekwatne reagowanie na otoczenie. Równowaga jest ściśle powiązana z tym procesem, ponieważ wymaga koordynacji między wzrokiem, słuchem, a także propriocepcją (postrzeganiem własnego ciała).
Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą mieć problemy z oceną odległości, głębokości, a także z koordynacją ruchową. Często można zauważyć, że wpadają na meble lub mają trudności z poruszaniem się w nieznajomym otoczeniu.
Innym częstym problemem jest mylenie stron prawej i lewej. Ta trudność również może być wynikiem zaburzeń w integracji sensorycznej, gdyż wymaga ona zdolności do przetwarzania i organizowania informacji przestrzennych.
Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie rozpoznawali te problemy i szukali wsparcia. Terapia zajęciowa skoncentrowana na integracji sensorycznej może znacząco pomóc dzieciom w rozwijaniu umiejętności równowagi i orientacji przestrzennej. Zawiera ona ćwiczenia, które wzmacniają zdolności motoryczne, a także uczą dziecko lepszego rozumienia własnego ciała i otoczenia.
Rozumienie roli integracji sensorycznej w problemach z równowagą i orientacją przestrzenną u dzieci jest kluczowe dla ich rozwoju. Wczesna interwencja i odpowiednie wsparcie mogą znacząco przyczynić się do poprawy umiejętności motorycznych i ogólnego dobrostanu dziecka.